Sound branding og ventemusik betyder mere and man går og tror.
Har du nogensinde tænkt over hvad lyde og musik kan betyde for det enkelte firmas branding? Sikkert ikke – men der findes faktisk rigtigt meget professionelt arbejde bag at skabe et firmas lydmæssige identitet så man altid kan genkende et givent firma på lyden.
Begrebet vi taler om her, kaldes industrielt set for sound branding. Sound branding kan nemmest kaldes for et firmas lydmæssige logo – det er den enkelte lyds/tones opgave at være firmaets ansigt udadtil, præcis ligesom et logo er det i billedlig forstand. Sound branding bliver brugt i alle former for tv-reklamer og radioreklamer uden at vi som seere eller lyttere er opmærksomme på det, vi kan blot genkende lyden når vi hører den og så tænker vi ikke mere over dét, i hvert fald ikke bevidst. Alligevel har vores hjerne fanget denne sound branding og tilføjer automatisk firmaet pluspoint på brandingkontoen.
En anden form for branding som måske er lidt mere overset, er brugen af ventemusik. Hvem har ikke sat i en telefonkø og lyttet til ventemusik som var ved at drive os til vanvid? Det er ikke alle typer af ventemusik som er lavet til alle formål, derfor bør man som firma være omhyggelig med hvilken ventemusik man bruger når man har ventende kunder i telefonen. Sikkert og vidst er det dog at ventemusik kan have en utroligt positiv indflydelse på den efterfølgende samtale mellem kunde og firma.